Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Közúti és tömegközlekedés

 

 

nol
2012.11.14. 20:28 | Utolsó módosítás: 2012.11.15. 10:53
  
 

Nem bírja el a villamost a sín a Margit hídon

Repedezik a villamossín a Margit hídon - állítja a Népszabadság olvasója. A Budapesti Közlekedési Központ szerint azonban a felújítás óta nem volt példa síntörésre.

 

 

Reped, deformálódik, törik a villamossín a felújított Margit hídon. A nyáron akadt olyan nap, amikor négy helyen is sérült volt a sín, de most is nagyokat zökken a Combino a hídon áthaladva.

Minden egyes zökkenés felér a híd tartószerkezetére mért, többtonnás kalapácsütéssel, lévén a Combino szerelvényeinek a súlya 70 tonna.

Egyetlen deformálódás miatt naponta 2400 ilyen ütés zuhan a hídra. Könnyen belátható, hogy ez jelentősen csökkentheti a híd életkorát – állítja a Népszabadságnak, egy a neve elhallgatását kérő olvasó, aki mindezt képekkel dokumentálta.

Repedezik a villamossín a felújított hídon (NOL)

A sínhibákra a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) figyelmét is felhívta. A főváros közlekedési holdingja a következő választ adta: 

„A Margit hídon – annak átadása óta – 4 db törés keletkezett, azonban ezek nem rossz illesztésből adódó síntörések, hanem síndilatáció-törések voltak. 1 db a pesti hídfőnél tavaly, 1 db a budai hídfőnél tavaly, 1 db a budai hídfőnél az idén ugyanott, végül a szigeti lejárónál az idén”.

 

- Sem a híd szerkezetét, sem a villamos futóművét nem érdekli, hogy ezek dilatációs törések vagy sem – veti ellen a Népszabadság olvasója –, bármilyen eredetű töréseken zökkenve károsodik mind a híd, mind a villamos. A levélváltás után egyébként kijavították a hibákat, ám azok pár hét múlva másutt ismét jelentkeztek.

- A felújítás óta nem volt példa síntörésre – válaszolta a Népszabadság érdeklődésére a BKK, bár azt ők sem tagadták, hogy néhány helyen „javításokra volt szükség a síndilatációknál”.

A közlekedésszervező cég válaszában kitért arra, hogy a síneket eleve a Combinóra tervezték, hiszen már a felújítást megelőzően is ezek a villamosok jártak a hídon, így a híd felújítását végző MH-2009 Konzorcium mindvégig tisztában volt a villamosok súlyából fakadó terheléssel. Az esetlegesen jelentkező hibák garanciá­lis javításai egyébként folyamatosan készülnek.

Mindemellett minden új vasúti pályánál előfordulhat síntörés, ennek oka lehet anyaghiba, kivitelezési hiba vagy rendkívüli környezeti hatások – szögezi le a BKK. – Az építési hibákat ilyenkor a kivitelező javítja garanciá­lis kötelezettségeinek megfelelően.

A 4-6-os villamosok pályáját mindennap ellenőrzik, és a forgalom biztonságát veszélyeztető hibát vagy azonnal, vagy egy napon belül javítják. A jelentősebb beavatkozásoknál a javítás módját a helyszíni adottságokhoz igazodóan a technológiai feltételekkel együtt kell meghatározni, amelyek hosszabb időt igényelhetnek.

Mivel a síneket érintő munkák csak villamos-üzemszünetben végezhetőek el, ez további szervezőmunkát jelent. A BKK szerint a Népszabadság olvasója egy síndilatációs szerkezetet vélhetett törésnek. Ezek a híd hőmozgásainak kiegyenlítését szolgáló, fésűszerű vasrácsok közelében található, ferde, hosszanti vágások a síneken, amelyekkel biztosítható, hogy a sínszálakban ne keletkezzen mechanikai feszültség.

Szálka Miklós közlekedési szakember szerint a sínszálakról készült képek egyikén egyértelműen egy kagylós törés látható, amely gyártási hibából ered. Ám ennél sokkal komolyabb gondnak tartja a Margit hídon alkalmazott dilatációs készüléket. A szerkezet nem jól méretezett.

Túl rövid a két egymáson csúszó síndarab, ezért túlságosan meredek csúcsban végződnek a sínvégek. Ezek a keskeny csúcsok pedig jól látha­tóan nem bírják a Combino okozta terhelést, és deformálódnak. Ez a konstrukciós hiba. Más, villamossal járt hídon, mint például a Szabadság, nincs ilyen meghibásodás, illetve panasz – állítja Szálka Miklós, a Pro Urbe Kft. vezető tervezője, aki szerint ez a dilatációs készülék méltatlan a gyönyörűen felújított Margit hídhoz.


A teljes cikket olvassa el a Népszabadság csütörtöki számában!